Sabtu, 31 Januari 2009

lelaki beriman semakin pupus


Baru-baru ni kawanku mengenalkan diriku pada seseorang. Aku tak kenal siapa orang tuh. Kalau dari cerita kwnku, laki tuh adalah kenalan dia yang bekerja sebagai polis. Laki tuh minta dikenalkan pada puan yang bertudung dan alim. Kunun2 nak cari pasangan hiduplah ceritanya. Si kwn pehati disekitar, aku ni lah yang paling suai orangnya dari segi kreteria pilihan laki tuh. Dijadikan cerita…. Si laki ni mintalah no. hp ku tanpa pengetahuanku. Bermulalah sms bertanya2 kabar dan niat dihati nak berkenalan. Aku tak kisah jika nak tambah kenalan dan nak mengenali diriku. Tapi aku semakin tak sedap hati bila laki tuh call jam 1.30am masa aku tengah tido. Bila ditanya napa call lewat malam, ada apa2 nak ditolong? Dijawab tak ada apa2, sekadar nak sembang2 dan Tanya kabar. Aduhhhh…. Lewat malam nak sembang2 plak. Sekali lagi aku terkejut bila dia nak jumpa aku pada masa tuh. Biar betul laki ni, nak buat apa jumpa lewat2 malam. Macamlah tak ada hari siang. Bila aku menolak, dia memaksa plak berkali2 nak jugak jumpa. Sampai aku meninggi suara dengan cakap “kau dah salah orang, aku bukan puan jenis kuar lewat2 malam ni, sorrylah…. Ok, salam…” terdiam dia bila aku cakap mcm tuh. Kita perlu bertegas bila sesuatu benda kita dipaksa tapi hati kita tak merelakan, lebih2 lagi dah tau maksiat pasti menyusul jika kaki ni melangkah kuar. Lastly, dia off hp. Aku terdiam seketika… inikah generasi lelaki zaman sekarang! Bekerja baik, nak pasangan yang baik, bertudung dan alim tapi diri sendiri miskin aqidah dan akhlak. Andai diri beriman, tak mungkin berani mengajak puan kuar slewat itu, untuk apa nak jumpa masa jam sebegitu??

Persoalan dikepalaku masa tuh, napa laki nak cari pasangan yang baik, bertudung dan beriman sedangkan diri sendiri masih dalam kegelapan. Malah nak menyalurkan kegelapan itu pada insan lain. Sebelum inginkan sesuatu, ukurlah dulu diri sendiri, tak perlu “rosakkan aqidah dan akhlak” puan yang masih terpelihara. Apa yang diperolehi andai berjaya rosakkan aqidah puan tuh? Bangga?? Puas??

Inilah kejahilan yang mengkaburi mata, disebalik hati ada tersembunyi dosa dan noda. Kalau di Gaza kejahilan Izrael dilihat didepan mata dengan jelas, tapi ditempat kita ni kejahilan tersembunyi didalam hati. Ke mana menghilang lelaki beriman? Semakin pupus seiring dengan dunia yang semakin tua dan usang. Aku taklah waraq dan tak layak dicakap alim, Cuma masih tau DOSA dan PAHALA. Sunnatullah masih diikuti dengan baik. Biar kita miskin harta, tapi jangan kita miskin aqidah dan akhlak. Itulah “ukuran peribadi” kita dimata orang dan disisi-NYA. Tak perlu “rosakkan” orang lain, tak ada faedahnya… jagalah aqidah dan akhlak diri sendiri dan bimbinglah orang lain bukan merosakkannya… WallahuAlam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan